Getuige van een ongeluk

Het aantal verkeersdoden in Nederland neemt al jaren af. Toch blijft deelname aan het verkeer de gevaarlijkste activiteit in ons dagelijks leven. En in tegenstelling tot wat veel mensen denken, gebeuren de meeste verkeersongelukken niet op de snelweg, maar binnen de bebouwde kom. “In die eerste minuten stellen we vaak onze TomTom in, doen de gordel om of poetsen nog even de beslagen ruiten schoon. En dat, terwijl we wegrijden,” vertelt Hans Agterberg, docent EHBO Midden-Nederland. “Daarnaast zijn er binnen de bebouwde kom veel meer kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers, ouderen en kinderen. Agterberg: “Maar gebeurt een ongeluk op de snelweg, dan is de impact vaak zwaarder.”

Eigen v e i l i g h e i d eerst

Ook hulpverleners maken wel eens fouten. Agterberg: “Zoals een hulpverlener die met de eigen auto de weg blokkeert. Dat is niet alleen gevaarlijk, maar daardoor wordt het voor professionele hulpdiensten ook moeilijk om bij de plaats van het ongeluk te komen.” Hij adviseert daarom de eigen auto minstens 100 meter voor de plek van het ongeluk te zetten. “En de wielen van de auto richting de berm te laten wijzen. “Zodat, wanneer een andere automobilist je auto van achteren aantikt, de wagen niet gaat rijden en een gevaar voor jezelf wordt.”

Houd er dus altijd rekening mee dat automobilisten niet altijd opletten. Als een ongeval op de snelweg gebeurt razen auto’s continu langs. En als er eentje tussen zit die niet oplet, gebeurt er een nieuw ongeluk. Agterberg: “Waarschuw het verkeer door de alarmlichten aan te doen en zet een gevarendriehoek neer. Draag ook, als je die hebt, een veiligheidshesje. In Nederland is het niet verplicht, maar je wilt wel gezien worden op de weg.” Verder moeten mensen die niet met de hulpverlening te maken hebben een veilige plek opzoeken. Dat betekent achter de vangrail gaan staan. Die persoon kan het verkeer dan ook waarschuwen door achter de vangrail de gevarendriehoek omhoog te houden.”

En dan…

112 is gebeld en je bent bij het slachtoffer. “Probeer hem gerust te stellen, zonder beloftes te doen.” Agterberg: “Mij werd door een slachtoffer eens gevraagd: Zou je mijn familie voor me willen bellen? Ik heb toen verteld dat ik daarvoor niet de aangewezen persoon ben en dat het de taak van de professionele hulpdiensten is. Zij zijn daar in getraind.”
Probeer dan te achterhalen wat voor letsel iemand heeft. Alleen in geval van echte nood het slachtoffer uit de auto halen, als hij bijvoorbeeld niet ademt of bij brandgevaar. Is hij bij bewustzijn, laat hem zitten en zorg ervoor dat hij niet hoeft te bewegen. Ga tijdens het aanspreken tegenover hem staan zodat hij zijn nek niet hoeft te draaien. En stap als hulpverlener niet zelf de auto in. Zowel voor de veiligheid van het slachtoffer – zelfs een kleine beweging aan het voertuig kan letsels verergeren. Als voor eigen veiligheid – een airbag die nog niet uitgeklapt is kan later alsnog afgaan. Agtenberg: “Je kunt ze wel uitschakelen. In iedere auto gaat dat anders, dus je moet weten hoe.” Probeer in plaats daarvan eerste hulp te verlenen door een raam of geopend portier. Is het slachtoffer zelf uit de auto gestapt, stuur hem dan niet naar de auto terug, maar let erop dat hij niet meer van positie verandert. Is het slachtoffer opgestaan? Laat hem dan staan. Probeer het hoofd te ondersteunen, zodat de nek stabiel blijft.

Meer EHBO’ers o p de w e g

‘Meer EHBO’ers op de weg, minder dodelijke slachtoffers.’ Dit was de conclusie van een onderzoek, dat Camiel Eurlings, voormalig minister Verkeer en Waterstaat, liet uitvoeren. Bij ongelukken op de snelweg duurt het vaak langer dan 15 minuten voordat een ambulance ter plaatse is. En juist omdat na een verkeersongeluk elke seconde telt is het zo belangrijk dat andere weggebruikers direct te hulp kunnen schieten. Maar dan moeten ze wel weten ‘hoe’. Uit het rapport bleek dat het dodental door verkeersongelukken flink kan afnemen als meer mensen EHBO kunnen verlenen na een ongeval. Verder werd aanbevolen dat in elke EHBOtrommel een lijstje met top-3-behandelingen bij verkeersongevallen zou moeten zitten. Ook zou er in het theorie-examen voor het rijbewijs meer aandacht voor EHBO op de weg moeten komen. Agterberg: “Dat is geen verkeerd idee. In Nederland is er bij het theorie-examen geen aandacht voor EHBO. In Duitsland moet je eerst je EHBO-diploma halen als je wilt afrijden.”

 

Related posts